مقایسه ی رژیم هایی با شاخص گلایسمیک پایین و فیبر بالا در زنان درمعرض خطر دیابت بارداری

21 جولای 20145- دریک مطالعه ی جدید، هیچ تفاوت قابل توجهی بین رژیم غذایی با فیبر بالا با رژیم غذایی با شاخص گلایسمیک پایینبرای زنان درمعرض خطر دیابت بارداری مشاهده نشد.

در این تحقیق، یک رژیم غذایی با شاخص گلایسمیک پایین که حاوی غذاهایی است که در بدن آهسته هضم می شوند نظیر نان تهیه  شده با غلات کامل با یک رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد که حاوی غذاهایی با شاخص گلایسمیک متوسط است، مقایسه  شد.

 محققان موسسه ی چاقی، تغذیه، ورزش و اختلالات غذایی Boden، در دانشگاه پزشکی سیدنی از 139 زن باردار که در هفته  14 تا 20 بارداری بودند، ثبت نام نمودند.

متوسط سن افراد شرکت کننده 34.7سال و میانگین  توده ی بدنی آنها  25.2کیلوگرم برمتر مربع بود. این افراد بصورت تصادفی در دو گروه رژیم غذایی فوق الذکر شرکت کردند، رژیم  غذایی همه ی این افراد بر اساس گزارشات غذایی آنها سه بار در روز تحت نظارت  قرار گرفت.

درهفته ی 36 ام، مقدار قند خون  افراد شرکت  کننده در گروه رژیم غذایی با شاخص گلایسمیک پایین نسبت به گروه با فیبر زیاد، پایین تر بود، اما هیچ تفاوت بارزی  در مقدار هموگلوبین A1C، وزن تولد نوزاد  یا بروز دیابت بارداری  بین دوگروه مشاهده  نشد.

 سرپرست این تحقیق پرفسور Markovicمی گوید: درمجموع ما دریافتیم که رژیم غذایی با شاخص گلایسمیک پایین که  در اوایل سه ماهه ی دوم بارداری به زنان در معرض خطر دیابت  بارداری  پیشنهاد  میشود، هیچ مزیت  آشکار و  بیشتری نسبت به یک رژیم غذایی سالم معمولی ندارد.

متوسط وزن فرزندان هر دو گروه هنگام تولد، صدک وزن تولد و چاقی نوزادی برای هر دو گروه درمحدوده ی نرمال  بود. نکته ی مهم اینکه  رژیم  غذایی با شاخص گلایسمیک  پایین  سبب افزایش خطر عوارض جانبی نمی شود اما در زنانیکه به دیابت بارداری مبتلا شده بودند، نیاز به انسولین را کاهش می دهد. نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetes Careمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/jul/study-compares-low-gi-and-high-fibre-diets-in-women-at-risk-of-gestational-diabetes-92939456.html